Poranna joga – sprawdź, jakie daje efekty i jak się przygotować

Kobieta uprawia poranną joge

Dużo osób uważa że na obniżenie poziomu stresu doskonałe są energiczne ćwiczenia. Równie skuteczne są jednak relaksujące ćwiczenia jak np. joga. Warto ją wykonywać od rana po przebudzeniu. Pozwoli ona na zmniejszenie napięcia mięśniowego i pobudzenie od samego początku dnia.

Dlaczego warto uprawiać jogę?

W większości główną motywacją do rozpoczęcia ćwiczenia jogi jest wzmocnienie siły i napięcia mięśni oraz giętkości i wytrwałości. Należy jednak zauważyć, że daje ona również poczucie zadowolenia i wewnętrznego spokoju. Rozluźnia ona mięśnie i daje poczucie ulgi.

Uspokojenie umysłu dzięki jodze

Spokojne oraz długie oddechy podczas ćwiczenia jogi zwiększają natlenienie organizmu i pozwalają na zatrzymanie większej ilości składników odżywczych. Dodatkowo obniżają one tętno i poziom lęku i stresu. Powoduje to zwiększenie komunikacji w organizmie pomiędzy mózgiem, rdzeniem kręgowym i układem nerwowym. Podczas normalnej pracy mózg potrzebuje aż 3 razy więcej tlenu od reszty ciała. Wprowadzenie do codziennej rutyny świadomego oddychania wywrze bezpośredni wpływ nastrój, oraz zwiększy zdolności poznawcze.

Stres wewnątrz organizmu

Stres często umiejscawia się wewnątrz organizmu powodując napięcie mięśniowe. Uwolnienie napięcia ukrytego głęboko w okolicach pośladków, dolnej części pleców, bioder czy ud pozwoli na odczucie relaksu nie tylko w sferze fizycznej ale także psychologicznej i emocjonalnej. Napięcie może powędrować wyżej i umiejscowić się w szyi, twarzy lub ramionach. Aby uniknąć umiejscowienia się w nich napięć, należy kierować ku nim oddech i zaangażować je w ćwiczenia.

Przygotowanie do porannych ćwiczeń

Jeśli posiadasz małe mieszkanie warto do porannych ćwiczeń przygotować się już wieczorem. Jeśli zajęcia z jogą będą wykonywane wcześnie rano, a w salonie będzie bałagan stracisz niepotrzebnie czas, a możliwe że nawet chęci do ćwiczeń. Posprzątanie podłogi i przygotowanie miejsca już wieczorem zwiększy motywację do porannego treningu. Warto również położyć się wcześniej i unikać oglądania telewizji w ostatnich godzinach przed snem. Dodatkowo nie poleca się korzystania ze smartfona w łóżku. Jego niebieskie światło powoduje zaburzenia w wydzielaniu melatoniny i obniża jakość snu. Może to doprowadzić do sytuacji, że pomimo przespania całej nocy, rano nie będziemy budzili się wypoczęci. W zależności od organizmu przyjmuje się, że dorosła osoba potrzebuje pomiędzy 6 a 9 godzin na dobę.

Jaki strój do jogi?

Jogę można uprawiać zarówno w domu jak i na zewnątrz. W zależności od miejsca wykonywania ćwiczeń i temperatury otoczenia zalecany będzie inny strój. Jeśli wykonujemy ćwiczenia w domu można do nich wykorzystać krótkie spodenki lub leginsy oraz koszulkę termoaktywną. Ważne jest aby strój nie ograniczał ruchów. Z kolei podczas wykonywania ćwiczeń za zewnątrz doskonale sprawdzą się bluzy damskie oraz leginsy. Poranki nawet w lato bywają chłodne. W celu utrzymania optymalnej temperatury mięśni warto mieć je zakryte. Dodatkowo warto wybrać buty do joggingu lub biegania i chustę typu komin.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.